Ondernemen in coronatijd: komt er een tweede golf?

Business development

Het zijn bizarre tijden. Het coronavirus is weer in opmars en heeft het Nederlandse bedrijfsleven nog altijd in haar greep. Overheidsmaatregelen om verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben grote invloed op uw bedrijfsvoering. En het lijkt het erop dat een tweede golf onoverkomelijk is. Iets wat we hebben geleerd tijdens de eerste golf is dat online zichtbaarheid belangrijker is geworden dan ooit. Zolang de situatie nog onduidelijk is kunnen we het beste rustig blijven en zoveel mogelijk thuis werken. Maar hoe maak jij jouw business corona proof? In dit blog bespreken we een aantal online aspecten die jouw business een online boost kunnen geven.

Dat we in een bijzondere tijd leven mag je rustig een understatement noemen. Ondanks dat ondernemen in deze tijd voor velen een uitdaging is, ontstaan er ook veel mooie en creatieve initiatieven en oplossingen. Waar de ene ondernemer stil valt, ziet de andere kansen in zijn eigen tegenslagen.

Geen crisis, maar een kans voor jouw bedrijf

Tijdens de intelligente lockdown lag de bedrijfsvoering van veel bedrijven ineens plat en bleven de deuren gesloten. Nu luidt het advies nog altijd om zoveel mogelijk thuis te blijven werken, tenzij dit echt niet anders kan. Hoe ga je hier als ondernemer nou het beste mee om? Nou, dan ga je op zoek naar nieuwe manieren om je bedrijf draaiende te houden natuurlijk. Als bedrijf kun je twee dingen doen: afwachten of kansen zien. En wie afwacht mist de bus.

Wat is de beste basis strategie?

Je begrijpt dat die vraag niet eenvoudig te beantwoorden is, als die al überhaupt te beantwoorden is. We hebben niet alleen te maken met een unieke crisis, maar ook met de grootste (financiële) crisis sinds de Tweede Wereldoorlog.

Wat kunnen we eventueel leren van eerdere recessies? Meteen fors bezuinigen en wachten tot de storm is overwaait? Of als het enigszins kan gericht investeren in nieuwe ontwikkelingen en marktkansen die zich ook in crisistijd aandienen?

Alleen bezuinigen werkt contraproductief

De ondernemingen die in verleden het sterkst uit een recessie kwamen, waren niet de bedrijven die tijdens de recessiejaren het snelst en het diepst in de kosten sneden. Sterker nog, dit soort ‘preventie-gerichte bedrijven’ heeft statistisch gezien relatief de kleinste kans om in tijden nadat de recessie is afgelopen beter te presteren dan hun concurrenten. Gewoon puur omdat er niet is geïnvesteerd in personeel, kennis en (technologische) ontwikkelingen.  

Wees zichtbaar en communiceer duidelijk naar je doelgroep.

Als we naar de cijfers kijken, zien we dat bedrijven die hun producten en diensten online aanbieden het minste hebben geleden tijdens de eerste lockdown. Zo werden restaurants afhaal -en bezorgzaken en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen. Sommige bedrijven wisten het zelfs voor elkaar te krijgen om beter te presteren tijdens de lockdown als daarvoor. Maar wat onderscheid deze bedrijven dan van anderen? De belangrijkste kenmerken zijn:

  1. inspelen op actuele ontwikkelingen
  2. zorg dat je online zichtbaar bent 
  3. duidelijke en heldere communicatie 

Smart marketing in crisistijd

Het is dus belangrijk om gericht te blijven investeren in je marketing. Blijf nauw verbonden met de wensen, behoeften, verwachtingen en gedragingen van de doelgroep. Want die veranderen door de sterk gewijzigde omstandigheden. Denk alleen al aan de enorme vlucht die thuiswerken, digitale zorg, afstandsonderwijs, hulpinitiatieven, thuisvermaak en online shoppen hebben genomen. 

Hierdoor kan het verstandig zijn om juist nu volop in te zetten op de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Adverteren is misschien nu niet de meest voor de hand liggende aanpak voor jouw product of dienst. Investeren in je website en SEO, is een lange termijn strategie die ervoor kan zorgen dat je zowel in de regio als daar buiten goed te vindbaar bent voor (potentiële) klanten.

Kies de aanpak die bij je past

We weten dat marketing juist in tijden van crisis en recessie het verschil kan maken. Dat vraagt wel een andere, slimmere aanpak van marketing bedrijven.

Kijk wat bij jouw organisatie past, in jouw sector, in jouw situatie, op dit moment. De ene crisis is de andere niet. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. En zoals we vaak zeggen, de geschiedenis herhaald zich, alleen steeds weer op een andere manier. Wacht dus niet af! Ontwikkel jezelf, je bedrijf en bereid je strategie voor op de periode na de crisis. En kijk wat je hiervan direct kan toepassen. 

Dan rest ons eigenlijk alleen nog de vraag: hoe ‘vooruitstrevend’ is jouw organisatie? Succes met je strategie!

Wil je weten hoe blue slice jou als ondernemer kan helpen met het ontwikkelen van een nieuwe online strategie? Neem dan vooral contact met ons op en we helpen jou graag verder. 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Relevante blogs:

Business development

Ondernemen in coronatijd: komt er een tweede golf?