BERT: de nieuwe update van Google

Technologie

BERT, is de nieuwste update van Google en is de afkorting van Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Het is de grootste update sinds de PageSpeed Insight die tegelijkertijd uitkwam met de Mobile First Index update. Deze voorgaande updates hadden een flinke impact op de zoekresultaten. Dus wat kunnen we verwachten van BERT? en welke impact gaat dit hebben op jouw Google posities? In deze blog leggen we je alles uit over deze update.

De afgelopen weken ging het in veel online media over de Google Bert update. Het is volgens Marketingfacts* de grootste Google update in vijf jaar. Nu de storm van publiciteit rondom de grote update een beetje is gaan liggen, werd het tijd om de update eens onder de loep te nemen.

Wat is de Google Bert update?

Eind oktober 2019 kondigde Google de update aan en wanneer dit gebeurt is het over het algemeen genomen een kwestie van weken voordat deze overal actief is. De update wordt in fases gelanceerd en zoals gebruikelijk, was o.a. Amerika als eerste aan de beurt. Maar wat is BERT nou voor ’n update?

Bert staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers, een hele mond vol. Maar wat betekend dit nou precies?

Wat de Google Bert update in essentie doet is het volgende: het geeft betere zoekresultaten gebaseerd op de context van zoekopdrachten. Het Bert-algoritme zorgt ervoor dat Google zoekopdrachten nog beter gaat begrijpen. Dit zal vooral effect hebben op langere zoekopdrachten, die we steeds meer gaan gebruiken en het zorgt ervoor dat synoniemen beter worden herkent. Waardoor er steeds minder niet relevante resultaten opduiken tijdens het surfen. Tevens is het een voorloper in voice search. 

Wat Google over de BERT update zegt

“So that’s a lot of technical details, but what does it all mean for you? Well, by applying BERT models to both ranking and featured snippets in Search, we’re able to do a much better job  helping you find useful information. In fact, when it comes to ranking results, BERT will help Search better understand one in 10 searches in the U.S. in English, and we’ll bring this to more languages and locales over time.

Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like “for” and “to” matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”

De essentie van de boodschap is dat Google steeds meer probeert om natuurlijk taalgebruik van mensen te vertalen in goede zoekresultaten of zelf direct een antwoord geeft op een vraag. In mijn optiek is dit een zeer goede ontwikkeling. We hebben jarenlang artikelen geschreven vanuit de “SEO bril”. Kortom, dit waren artikelen zo opgebouwd dat deze zou gaan scoren in de zoekresultaten.

In essentie is die werkwijze niet zuiver en dat geeft Google hiermee ook duidelijk aan. Schrijf vanuit de gedachte dat hetgeen je maakt van toegevoegde waarde moet zijn voor de bezoeker van je website.

Een praktisch voorbeeld van BERT

Google geeft op haar blog een aantal voorbeelden van hoe Google Bert de zoekresultaten beïnvloed. Ik behandel er eentje.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat voorafgaand aan de update mensen bij de zoekterm “2019 brazil traveler to usa need a visa” nog resultaten te zien kregen over het reizen van Amerika naar Brazilië, terwijl uit de zoekopdracht duidelijk blijkt dat dit niet relevant is. In de situatie na de update is dit euvel verholpen en is het zoekresultaat relevanter geworden.

Beantwoord vragen van mensen en wees relevant

Iets wat altijd al een goed idee was en dat nu ook zal blijven na de Bert update, is het maken van content waarmee je direct vragen van mensen beantwoord. Nu Google Bert actief is zal het belang hiervan alleen maar toenemen, omdat context van de in Google gestelde vragen beter wordt begrepen door de zoekmachine. Wanneer je nieuwe content gaat maken, of bestaande content gaat aanpassen, stel jezelf dan de vraag: is dit relevant voor mijn bezoekers? 

Mijn advies: wees relevant

De Google Bert update is in mijn optiek geen update waardoor je jouw gehele SEO werkwijze op de kop zou moeten gooien. Mijn filosofie en de werkwijze van ons hier bij blue slice blijft hetzelfde. Maak content voor mensen en probeer waarde toe te voegen door relevant te zijn. Als je vanuit die filosofie werkt zul je succesvol zijn. Dit was ook voor de update zo, en wat ons betreft veranderd hier niets aan.

Heb je hulp nodig bij jouw SEO-strategie? Neem dan vooral contact met ons op.

Relevante blogs:

Website optimalisatie

Lazy loading: wat is het en welke voordelen zijn er

Website optimalisatie

Bert: de nieuwe update van google